5. Simbol Dalam Tab

Slide dalam Tab Guitar


Secara amnya, simbol / digunakan untuk menunjukkan slide (mengelonsor) menaik, manakala \ simbol digunakan untuk menurun. Jadi, 7 / 9 \ 7 menunjukkan sliding  dari fret ke 7, sehingga fret ke9, dan kembali ke fret ke7. Jika tiada nombor sebelum simbol slide, ini menunjukkan sliding boleh dilakukan dari mana-mana dari fret pada tali yang sama.

Bending tali dalam Tab Guitar



Bending (membengkok) tali  ditunjukkan dalam beberapa cara yang berbeza dalam Tab.Tab gitar formal yang terdapat dalam majalah gitar, secara amnya bending ditunjukkan dengan anak panah ke atas, disertakan dengan beberapa langkah tali harus bengkok (1/2 step = 1 fret).

Dalam tab gitar ASCII (berasaskan teks), abjad  b sering digunakan untuk menandakan bending.b akan diikuti oleh fret keberapa ia perlu dibending. Sebagai contoh, 7 b 9 menandakan anda perlu bend pada fret ke7 sehingga ia kedengaran seperti fret ke9.
Kadang-kadang, not sasaran ini dimasukan dalam kurungan, seperti ini: 7 b (9).atau  yang b tidak tulis sama sekali: 7 (9).

Abjad r biasanya digunakan untuk menunjukkan not yang perlu kembali kepada not asal.
Sebagai contoh, 7 b 9 r 7 menunjukkan satu not pada fret ke7 yang dibengkokkan sehingga fret ke9, kemudian kembali ke fret ketujuh sementara not masih berdering/berbunyi.

Vibrato pada Tab Guitar



Penggunaan vibrato bolehditujuknan dalam  beberapa cara yang berbeza dalam tab. Dalam tab gitar formal, satu siri "beralun/seakan cacing" muncul di atas tab,atau diatas not yang anda perlu apply  untuk vibrato. Semakin besar tulisan, vibrato yang lebih besar  hendaklah digunakan.

Dalam tab ASCII, simbol  ~ digunakan, biasanya disambung bersama-sama untuk muncul sebagai ~ ~ ~ .
Walaupun ia tidak muncul dengan kerap, kadang-kadang vibrato akan hanya ditulis  dengan v dalam tab ASCII.

Simbol Lain

x-mute
t-tapping
<>-harmonic
<<<BACK