Kesilapan Biasa -Guitarist Baru


Kesilapan Biasa -(aku budak baru belajar)


1.Menganggap bahawa bagi mendapatkan nota dan penjarian yang betul, adalah lebih penting daripada tempo / masa.   Masa adalah sama atau lebih penting daripada mendapatkan not yang betul.
2. Amps terlalu kuat -Terdapat beberapa perkara yang menjengkelkan seperti mendengar bunyi yang terlalu kuat dari seorang pemain gitar yang baru belajar( beginner).Peraturan untuk tingkatkan  master volume anda ; "jika anda boleh, lakukan , jika anda tidak boleh, sila tidak melakukannya".
3.Pedal yang tidak berbaloi. Gitar effect/ pedal/stompox/ memang menyeronokkan, jangan fikir guitar effect akan meningkatkan permainan anda. Selagi anda boleh mendengar sendiri permainan gitar anda,anda tidakperlu bimbang tentang amp mahal atau pedal canggih. Belilah gitar mengikut kemampuan masing-masing. 
4.Membeli gitar pertama. Peraturan membeli Guitar pertama. Pertimbangkan kos. Gitar murah tidak semestinya buruk/tidak sedap bunyi. Beli gitar terpakai/second hand merupakan pilihanyang baik. Kalau banyak budget belilah gitar baru. 
5.Nak main macam ribut. Jangan cuba untuk belajar riffs atau solo pada full speed. Praktis perlahan lahan dan berulang ulang akan membina oto dan memori. Membina otot memori memerlukan pengulangan perlahan. Mulakan dengan slow kepada speed sehingga ia menjadi outomatik.
6.Teknik penjarian salah. Tidak menggunakan penjarian yang paling berkesan. Eg. menggunakan 3 jari untuk memainkan kord D (open) apabila ia boleh dimainkan dengan 2jari . Menggerakkan tangan keseluruhan apabila ianya boleh dilakukan dengan pergerakan jari(solo).
Pasti anda mendengar setiap not dengan jelas. Tiada buzz, mute, of tune. Amalkan menggunakan hanya tekanan yang cukup untuk mendapatkan bunyi yang jelas.Kedudukan jari dalam fret juga penting. Sentiasa gunakan sentuhan seringan mungkin. Sesetengah guitarist meletakkan terlalu banyak tenaga ke dalamnya. Ketegangan adalah musuh anda, anda mesti releks sepenuhnya untuk bermain.
Jika teknik yang tidak mungkin atau tidak masuk akal kepada anda, cuba pendekatan yang berbeza untuk masalah ini. Tanya b orang yang berbeza pendapat mereka. Menunjukkan kepada mereka bagaimana anda cuba untuk bermain, mungkin terdapat satu penyelesaian yang jelas mudah.

7.Bermain dalam bilik. Bermain di hadapan orang sekerap mungkin. Belajar untuk memperbaiki  kesilapan dalam keadaan  adalah satu pengajaran yang berharga.Rakam permainan anda dan uploadkan. share dekat https://www.facebook.com/groups/Gners/  pun boleh juga.  Minta otai2 komenkan.... ROCK>>