Cara Buat Solo Guitar


Belajar skala 
Skala adalah satu set not yang boleh membantu anda mencari zon keselesaan.Apabila dimasukkan ke dalam frasa,ia  boleh menghasilkan sesuatu yang hebat. Skala pentatonik umumnya skala paling mudah untuk diperlajari. Paling penting Skala Major<do,re,me)

Rujuk post sebelumnya

Praktis skala 

Main skala naik dan turun. Jangan cuba bermain pantas! Anda akan memperbaiki lebih cepat dengan bermain  perlahan-lahan selama 20 minit berbanding dengan cuba untuk bermain sepantas boleh selama berjam-jam. Semasa anda bermain,pastikan setiap not yang dimainkan adalah jelas atau clean.  Apa pun, kunci untuk bermain laju ialah memainkan not dengan tepat, jelas dan cepat. Walau bagaimanapun, semua usaha ini datang daripada latihan tangan kanan dan kiri, iaitu menekan not, dan memetik not. Tangan perlu menjadi padu dan pejal dan melakukan kesemua perkara sebagaimana anda mahukan. Ini juga akan membantu anda 10 kali ganda.


Belajar dan kaji not pada fretboard

Saya pasti jika anda baru bermula untuk bermain gitar maka anda mungkin  cuba untuk mengelakkan pembelajaran not. Tetapi jika anda benar-benar mahukan permainan solo dengan sempurna, anda perlu belajar teori muzik yang paling asas sekurang-kurangnya.


Main not dalam tempo atau beat

Solo anda tidak akan mengeluarkan sound seperti guitar idola/inspirasi jika anda tidak belajar memainkan solo dalam irama/tempo lagu tertentu. Membeli  metronom juga menjadi bantuan yang besar kepada kemajuan solo anda.

Cari not pertama yang paling selesa.

(Zon Keselesaan) Biasanya not pertama lagu adalah key anda harus bermain skala  tersebut.. Namun kadang-kadang ia tidak sesuai dan anda perlu mencari not yang lain, biasanya, 3rd, 5th not, Mana-mana key dalam skala tersebut boleh dieksperimenkan.

Solos bukan hanya not rawak dan pelbagai dalam skala, tetapi ianya terdiri daripada permainan bergantian not dengan cepat, tepat dan melodi dan berselang dalam skala 

Pastikan anda mengambil sedikit masa untuk bereksperimen dengan interval atau selan yang berbeza  untuk mengetahui kesesuaiannya dalam solo. Cuba dengar beberapa solo dan kaji kesesuaian solo pada  chords bawahnya. Solo biasanya terikat kepada chord progression. Jika anda mendengar dengan teliti, anda akan mendapati bahawa separuh daripada nota yang digunakan dalam solo sedang diambil daripada chord yag dimainkan atau playing over the chords.

Amalan improvising 

Improvisasi boleh membantu anda mencari sound anda sendiri".Cuba untuk memainkan sesuatu yang berbeza setiap masa.Jika anda mencuba pelbagai cuba bentuk dan corak yang berbeza setiap kali anda akan meningkatkan fleksibiliti anda membuat solo. Anda tidak boleh lagi merujuk kepada idola anda dan cuba untuk meniru mereka.Ambil inspirasi dan influences, daripada asyik berfikir apa yang mereka akan lakukan? Dan lihat apa yang akan berlaku seterusnya.

Belajar teknik gitar 
Belajar teknikal gitar seperti sustained bends, pinched harmonics, palm muting,vibrato dan lain-lain  untuk menghasilkan  bunyi yang unik untuk bermain solo  anda. Berfikir seperti penyanyi ,setiap selepas phrase adakah  anda mahu untuk menambah vibrato atau sustained atau berehat seketika? Setiap perkara yang anda lakukan adalah satu ekspresi anda. Jadi bawa diri anda kedepan.  Apapun dalam fikiran anda, bayangkan anda boleh melakukannya.